طرح واره هایی برای کلاس اول ابتدایی در تدریس حروف الفبای فارسی
 
وبلاگ تخصصی مقطع ابتدایی
راهنمایی . مشاوره . نمونه سوال . جزوه های تخصصی و ...

 

مقدمه

نصب جدول الفبا در کلاس درس از سال ها قبل مرسوم بوده است و استفاده از جدول الفبای سابق برای بچّه های امروزی بسیار قدیمی و کهنه شده است و بچّه ها رغبتی به آن نشان نمی دهند. برای همین است که معلّم ها باید از روش های دیگری برای این امر در کلاس استفاده کنند. هستند همکارانی که این جدول را کنار گذاشته اند و طرح های نو را در کلاس به کار می برند؛ من نیز مانند سایر همکاران از سال ها قبل تصمیم گرفتم از طرح های دیگری در کلاس استفاده کنم که آمیخته به هنر و فعالیت و نو گرایی باشد زیرا اولاً طبع بچّه ها بسیار زیبا پسند است و از طرح های رنگی و بدیع لذّت می برند و در ثانی آن روش های را که با شعر و آهنگ و موسیقی همراه باشد بیشتر می پسندند و بهره می برند.

طرح هایی بود که بعضی از همکاران از آن بهره می جستند و آن را با سلیقه ی خود در کلاس نصب می کردند. من هم در طول سال هایی که در کلاس اول تدریس می کنم سعی کرده ام از طرح های نو و جدید استفاده کنم و به همراه آن ها از شعر و موسیقی نیز بهره جویم، و تجربه به من ثابت کرده که کارایی این روش ها و طرح ها بسیار بیشتر از شیوه های قبلی است.

در این مجموعه سعی کرده ام چند نمونه از این طرح ها را گردآوری کرده و آن ها را ارائه کنم و بعضی از آن ها را برای اولین بار خودم در کلاس هایم استفاده کرده ام.

 

 

طرح اول) طرح طاووس دانایی :

در این طرح ابتدا تصویر یک طاووس را با استفاده از مقوّاهای رنگی یا کاغذ رنگی در کلاس نصب می کنیم. از آن جایی که طاووس دارای پرهای رنگی و زیباست، این طرح برای بچّه ها بسیار جذاب می باشد. وقتی که طرح اولّیه طاووس را در کلاس نصب کردیم، بعد از آن حروف الفبا را روی کارت هایی که به صورت گردی های رنگارنگ قبلاً آماده کرده ایم می نویسیم و هر جلسه که نشانه ای را تدریس می کنیم، آن نشانه ها را به طاووس خود نصب می کنیم.رنگارنگ بودن گردی ها به طاووس ما جذابیت می بخشد و آن را زیبا و دوست داشتنی می کند. در ضمن هنگام نصب هرنشانة جدید آن را با خواندن شعر و دست زدن و صدای سوت بچه ها همراه می کنیم. استفاده از موسیقی نیز کار ما را بسیار دلپذیر تر خواهد کرد و امر تدریس را بسیار آسان و لذّت بخش می نماید.شعر خوانی، اجرای موسیقی و اضافه کردن رنگ ها به طاووس برای بچه ها ایجاد هیجان و انگیزه می کند و حس زیبا دوستی و زیبا شناختی آن ها را تحریک می نماید و بچه ها را به تلاش و تفکر و خلاقیت وا می دارد و بین آن ها الفت و دوستی و نشاط ایجاد می کند و بچّه ها را به معلم و به هم کلاسی های خود نزدیک تر می کند.

هنگام استفاده از طرح طاووس علاوه بر یاد دادن حروف الفبا به صورت شعر، هنگام نصب کارت ها روی طاووس از شعرهایی چون «آ ا» به طاووس ما خوش آمده یا «ب» به طاووس ما خوش آمده نیز همراه با کف زدن و صدای سوت بچّه ها استفاده می کردم.

در طرح طاووس می توان برنامه کلاسی را نیز هماهنگ با آن به صورت طاووس به بچه ها ارائه داد و طرح طاووس را چاپ کرده و در اختیار آن ها گذاشت و از آن ها خواست تا به صورت دلخواه آن را رنگ کنند و به اتاق خود نصب نمایند. و خود نیز نمونه ای از آن را به کلاس نصب می کنیم. علاقة بچه ها به نقاشی و رنگ آمیزی بسیار می تواند ما را در امر تدریس یاری رساند و موجبات ایجاد شوق و علاقه درآن ها برای یادگیریِ بهتر بنماید.

طرح دوم) طرح باغ دانش یا بوستان دانش :

در این طرح با استفاده از کاغذ های رنگی، گل ها و پروانه هایی را تهیّه کرده و به صورت یک باغ پر از گل و پروانه به کلاس نصب می کنیم، سپس هر جلسه که نشانه جدیدی را می خوانیم آن را به بال پروانه ها یا گلبرگ گل ها یا روی برگ گل ها نصب می کنیم. در این طرح می توانیم حروف و نشانه های صدا دار (مصوّت ها) را به صورت قطره های باران از ابرها ببارانیم و به بچّه ها یادآوری کنیم که این نشانه ها حروف دیگر رات صدا دار می کنند و با آن ها می توانیم سیلاب سازی بکنیم.

مثلاً اگر روی «ب» بیافتد آن را «بَ» می خوانیم. در ضمن در مواردی که استثنا وجود دارد از طرح قارچ در میان باغ خود استفاده می کنیم، مثلاً برای بیان «خوا» یا برای بیان «تشدید» ... . می توانیم از خورشید نیز برای بیان «اُ   ـُ» استثنا استفاده نماییم.

در ضمن مانند روش قبلی هنگام نصب از شعر و موسیقی بهره می جوییم، مانند : «ج» به باغ ما خوش آمده، خوش آمده ... . در ضمن از طرح گل نیز می توانیم برای برنامه کلاسی بهره بجوییم.

 

طرح سوم) طرح خانه دانایی :

در این طرح برای شروع با یک مقوّای بزرگ، یک خانه درست کرده و سقف آن را نیز نصب می کنیم و بعد به تعداد حروف الفبا کاغذ های رنگی را به صورت آجر درآورده و هر دفعه که نشانه ای را می خوانیم، آن را روی آجر نوشته و بر روی خانة خود می چسبانیم. در این طرح نیز حروف و نشانه های صدا دار را بر روی سقف خانه می چسبانیم تا جداگانه باشند و یادگیری آن ها آسان تر باشد. و دوباره با استفاده از شعر و موسیقی آموزش را انجام می دهیم. و هنگام نصب نشانه جدید می توانیم از شعر هایی چون : «ب» به خانة دانش ما خوش آمده، خوش آمده ... بهره مند شویم و به موازات این طرح می توانیم از برنامه هفتگی طرح خانه دانایی نیز استفاده نماییم.

طرح چهارم) طرح قطار دانایی :

در این طرح از واگن های قطار استفاده می کنیم به این صورت که ابتدا به تعداد حروف خود واگن قطار تهیه می کنیم و سپس با استفاده از کاغذ رنگی یا با استفاده از مقوّای رنگی آن ها را در کلاس درس نصب می کنیم. سپس هر وقت نشانه ای را می خوانیم آن را به صورت پنجره قطار تهیّه کرده و به واگن ها می چسبانیم. در این طرح نیز از شعر و موسیقی برای جذابیّت تدریس در کلاس بهره می جوییم. مانند : ( «آ» خوش قد و بالا - خوش آمدی به قطار ما).

این طرح نیز در نوع خود برای بچّه ها جذّاب و بی نظیر است.

 

طرح پنجم) درخت دانش :

در طرح درخت دانش با استفاده از کاغذ رنگی یک تنة درخت را در کلاس نصب می کنیم. بعد اگر بخواهیم درخت ما نشانگر فصل بهار یا پاییز یا تابستان باشد، متناسب با آن ها رنگ ها را انتخاب می کنیم؛ برای پاییز، برگ ها را زرد, نارنجی و سرخ؛ و برای بهار و تابستان، سبز را انتخاب می کنیم، به این صورت که هر نشانه جدید را روی یک برگ می نویسیم و آن را درکلاس نصب می کنیم و برای نشان دادن نشانه های مصوّت از میوه ها کمک می گیریم و آن ها را روی میوه هایی متناسب با فصل مثل سیب یا گیلاس استفاده می کنیم. درضمن می توانیم از انواع درخت نظیر درخت انگور استفاده نماییم. لازم به توضیح است که می توانیم استثنا ها را به صورت کلاغی که روی درخت نشسته یا برگی که روی زمین افتاده نمایش دهیم. هم چنین مانند روش های دیگر از شعر و موسیقی نیز استفاده نماییم.

طرح ششم) طرح بادبادک دانایی :

در طرح بادبادک دانش، یک بادبادک را با استفاده از یک مقوّای خوش رنگ تهیّه می کنیم و آن را روی دیوار کلاس خود نصب می کنیم. سپس به جای گوشواره ی بادبادک و هم چنین طناب آن از گردی هایی که روی آن ها نشانه ها نوشته ایم بهره می جوییم. لازم به توضیح است که در این طرح در گوشواره های بادبادک نشانه های صدا دار را به کار می بریم و درطناب بادبادک حروف صامت استفاده می کنیم. می توانیم نخ این بادبادک را به دست یک دانش آموز دختر یا پسر بدهیم و این دانش آموز را نیز با مقوا درست کرده و به دیوار بچسبانیم. باز هم می توانیم از موسیقی و شعر و پایکوبی بچّه ها استفاده کنیم.

طرح هفتم) پرواز دانایی :

در طرح پرواز دانایی یک دانش آموز (دختر یا پسر) را با استفاده از مقوا تهیه کرده و به دیوار می چسبانیم، طوری که به نظر برسد در حال پرواز است. سپس به تعداد 18 عدد پرستو یا کبوتر را با مقوا درست کرده و به دیوار نصب می کنیم و به منقارآن ها یک نخ نصب می کنیم و سر نخ ها را به دست دانش آموز می دهیم. سپس هر بار که نشانه ای را می خوانیم، آن نشانه را با ماژیک روی بال پرنده ها می نویسیم. این طرح را نیز برای جذابیّت بیشتر با موسیقی و شعر همراه می کنیم.  

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ تخصصی مقطع ابتدایی و آدرس mrfedu.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 20
بازدید ماه : 65
بازدید کل : 14682
تعداد مطالب : 60
تعداد نظرات : 94
تعداد آنلاین : 1





فيلتر شكن